2011 yılı programlama çalışmaları kapsamında tasarlanan “AB ve Türkiye Arasındaki Sivil Toplum Diyaloğu IV” bir yandan dokuz bileşeniyle kapsayıcı bir strateji benimsediği, bir yandan da marka olarak büyüdüğü ve görünürlüğünü artırdığı bir döneme imza attı. 2015-2017 yıllarında uygulanan Dördüncü Dönemdeki hibe programları AB’nin önem verdiği politika alanları ve öne çıkan fasıl başlıkları çerçevesinde belirlendi.
- Çevre
- Enerji
- Tüketicinin ve Sağlığın Korunması
- Adalet Özgürlük ve Güvenlik
- İş Kurma Hakkı ve Hizmet Sunumu Serbestisi
- Bölgesel Politika ve Yapısal Araçların Koordinasyonu
- İşletme ve Sanayi Politikası
- Tarım ve Balıkçılık
- Eğitim
Bu 9 farklı politika bileşeni kapsamında yaklaşık 10,4 milyon avro ile 77 proje desteklendi:
- Çevre bileşeninde 15 projeye 2 milyon avro hibe desteği
- Enerji bileşeninde 6 projeye 843 bin avro hibe desteği
- Tüketicinin ve Sağlığın Korunması bileşeninde 8 projeye 1 milyon avro hibe desteği
- Adalet Özgürlük ve Güvenlik bileşeninde 8 projeye 1,1 milyon avro hibe desteği
- İş Kurma Hakkı ve Hizmet Sunumu Serbestisi bileşeninde 2 projeye 284 bin avro hibe desteği
- Bölgesel Politika ve Yapısal Araçların Koordinasyonu bileşeninde 9 projeye 1,3 milyon avro hibe desteği
- İşletme ve Sanayi Politikası bileşeninde 9 projeye 1,2 milyon avro hibe desteği
- Tarım ve Balıkçılık bileşeninde 10 projeye 1,3 milyon avro hibe desteği
- Eğitim bileşeninde 10 projeye 1,3 milyon avro hibe desteği
Sivil Toplum Diyaloğu III ve IV programlarının en önemli ortak özelliği «hak temelli» projelerin ağırlık kazanmış olmasıdır. Özellikle CSD III’de kadın hakları ve kadına karşı şiddetin önlenmesi, engelli hakları & aktif vatandaşlık, azınlık hakları, şeffaflık ve hesap verilebilirlik konuları sıklıkla işlenmiştir. CSD IV’de ise hak temelli projeler daha çok «mülteci & göçmen hakları» etrafında kümelenmiştir. Mülteci Hakları ile ilgili projeler CSD V ve VI programlarında da ağırlıklı olarak yer almıştır.
Bir önceki dönem, “Medya” bileşeniyle gerçekleştirilen görünürlük ve yaygınlaştırma çalışmaları karşılıklı bir öğrenme deneyiminin de kapılarını açtı. Sivil Toplum Diyaloğu, giderek yaygınlaşan sosyal medya ve geleneksel medyanın farklı araçlarını kullanarak, Türkiye-AB ilişkileri ve AB değerlerinin tanıtılmasında öncü bir isme dönüştü. Diyaloğun yansımalarını etkileyici bir şekilde anlatan Sivil Toplum Diyaloğu belgeseli Türkiye’nin ilk belgesel kanalı beIN İZ’de yayınlandı. Diyalog projeleri NTV kanalında “Avrupa’dan Anadolu’ya Doğal Lezzetlerin İzinde” programında, TRT Haber’de yayınlanan belgesel “Benim Avrupalı Kentim”de milyonlarca izleyiciye ulaştı.
Projelerin tanıtım ve farkındalık çalışmaları kapsamında 73 video, 28 radyo programı ve iki belgesel film ortaya çıktı. Programın sosyal medya kampanyaları ile 900 bin kişiye ulaşıldı. 2008 yılından bu yana Diyalog projelerini fotoğraf kareleriyle anlatan “Diyaloğu Yakala” sergisi Ankara’nın öncü çağdaş sanatlar merkezi CerModern’de ve Brüksel’de sanat severlerle buluştu. Sergi ayrıca, programın web sitesi ve sosyal medya hesapları aracılığı ile sanal ortamda çok daha geniş bir kitleye ulaşma fırsatı buldu.
CSD-IV proje kitabına buradan erişilebilir.